Prijava
| Registrujte se
Izveštaj - TRESKA (1.439 m) I LUKOVSKA BANJA
Datum održavanja akcije: 24.9.2011. - 25.9.2011.
Vodič ture: Zoran Nikolić
Najviši vrh(m): 1439
Broj učesnikа: 12, Kopaonik: 5
Pređeno kilometara: 21
Nadmorska visina(m): U: 1060, S: 1210
Pogledajte galeriju

Na akciji je učestvovalo 12 planinara, iz PSD Kopaonik (5), PSD Železničar (4), PD Pobeda (2) i PD Šara (1).

Subota 24. septembar

Na put ka Lukovskoj Banji krenuli smo u 6.00. Autoputem smo išli do Pojata, a potom skrenuli na zapad i preko Kruševca stigli do jezera Ćelije, gde smo napravili pauzu za kafu u trajanju od pola sata. Preko Brusa, Blaževa i Merćeza stižemo u Lukovsku Banju nešto posle 11.00.

Nakon razmeštaja po sobama, u 12.15 krećemo na pešačku turu. Prema planu pešačka tura obuhvatala je obilazak Lukovske Banje i uspon na Nenadovu stenu (oko 900 m nadmorske visine), na kojoj se nalazi novosagradjena crkvica i uređeni vidikovac. Na uspon na Nenadovu stenu krenuli su si svi planinari u 12.40. Dogovoreno je da svako ide tempom koji mu odgovara i da ćemo se čekati kod crkve. Prvi planinari stigli su u 13.10, a poslednji u 13.45. Sa ove pozicije je predivan pogled na Lukovsku Banju i okolne vrhove. Pažnju mi je privukla stena na severnoj strani nedaleko od vidikovca, po karti sa visinom oko 980 m (kad se gleda iz Banje stena je dominantna na toj strani). Odlučio sam da, po pristizanju svih planinara, sa odabranom grupom (7 planinara) krenem na tu stenu, a ostale sam uputio kojim putem da se vrate nazad do Banje. Pošto nije bilo staze ka steni krenuli smo kroz šumu uglavnom se držeći grebena. Na pedesetak metara ispod vrha prestaje šuma i do vrha se stiže izloženim grebenom. Ovde zbog rizičnog prolaza jedan planinar odustaje, a 6 produžava i izlazi na vrh stene u 14.15. Čeka nas fantastičan pogled na Lukovsku Banju. Fotografišemo se i uživamo u pogledu 20 minuta, a potom nastavljamo grebenom ka proplanku na sedlu između stene i vrha Željevac (1.316 m) delom po steni, a delom kroz gustu šumu. Na svakom koraku nailazimo na zrele drenjine. Na proplanku nailazimo na stazu. Staza se račva. Jedan krak ide ka vrhu Željevac. Mi skrećemo desno, na sever, ka livadama koje smo videli sa vrha. Tu nailazimo na meštanina koji čuva krave. Uskoro izlazimo na kolski put i skrećemo ka Lukovskoj Banji. Put se serpentinama spušta do Banje. Na pola puta sustižemo planinare (6) koji su od crkve krenuli nazad. Nakon silaska u Banju nastavljamo obilazak donjeg dela Lukovske Banje i pored hotela Jelak vraćamo se do kuće u kojoj smo smešteni u 15.30. Ostatak dana svako provodi prema svojoj želji šetajući Banjom ili se kupajući u nekom od banjskih bazena.

Dužina staze oko 7 km, visinska razlika u usponu oko 340 m, u silasku oko 340 m.

Nedelja 25. septembar

Nakon doručka (peciva iz obližnje pekare) i spremanja stvari (u dve sobe) krenuli smo minibusom (svi planinari) ka selu Štava u 7.15. Kod crkve Svetog Mine iz XIV veka bili smo u 7.55.

Nakon obilaska crkve delimo se u dve grupe. Grupa od 8 planinara, na čelu sa mnom, ide na vrh Treska (1439 m). Ostali (4 planinarke) odlučuju da idu za nama, svojim tempom, do Suve česme, a potom se vrate do crkve, gde ih čeka minibus. Ako bude sve u redu one će nastaviti pešice makadamskim putem do Lukovske Banje, a vozač bi se sa minibusom vratio u Banju.

Na planinarsku turu krećemo u 8.15. Idemo uz potok ka zaseoku Željevo, a potom do prevoja Suva česma (1131 m). Na Suvoj šesmi smo u 9.10. Odmaramo 10 minuta, a onda skrećemo na sever grebenom ka Velikoj Skoronji i Treski. Pratimo stazu koja nas vodi preko livada. Ispod Velike Skoronje napuštamo stazu i penjemo se na vrh (1342 m) u 9.55. Vreme idealno, vidljivost izvanredna. Vide se kao na dlanu na zapadu Pančićev vrh (2017 m), na jugu Pilatovica (1703 m) i dolina Štavske reke, i na istoku Željevac. Nastavljamo put ka Treski spuštajući se na sedlo (1265 m), a potom stazom preko livade ka južnom vrhu Treske. Nešto ispod stene staza skreće ulevo, ulazi u šumu i polako se penjući izlazi na sedlo između dva vrha Treske.

Impresioniran sam, levo i desno greben koji podseća na greben Međeda na Durmitoru. Krećemo najpre na južni vrh. Penjemo se svi uz veliki oprez. I odavde je pogled fantastičan. Na vrhu smo u 10.40. Gledamo severni vrh i čini nam se odavde da ga je teško osvojiti. Krećem ranije da pronađem pravac kojim bi išli do severnog vrha. Zaobilazim najoštriji deo grebena sa desne strane i lagano se penjući izlazim na greben. Vrativši se sa južnog vrha, dvoje planinara ostaje na sedlu, a ostali kreću za mnom. Preporučujem oprez. Na severnom vrhu smo u 11.15. Na vrhu 6 planinara. Fotografišemo se i uživamo u pogledu. Osmatramo okolinu. Na drugu stranu se, zbog oštrog grebena, ne može. Moramo nazad na sedlo. Na sedlu smo u 11.40. Uočavam stazu koja se sa sedla spušta na istok i krećem da vidim kakva je. Spuštam se oko 200 m (visinski oko 70 m). Staza ide najpre preko suve trave, a potom siparom. Trava je jako klizava. S obzirom na sastav grupe, odlučujem da sa Treske siđemo stazom kojom smo došli. Samim tim otpada mogućnost da se u Lukovsku Banju vratimo grebenom preko vrha Željevac. Spuštamo se niz livadu i usput srećemo lovce. Niz jednu kosu skrećemo ka istoku i po silasku na put nastavljamo putem. Preko zaseoka Trešnjica dolazimo do makadamskog puta Štava – Lukovska Banja. Makadamskim putem nastavljamo ka Banji. Odmaramo i osvežavamo se u restoranu Zlatna dolina na 800 metara od Banje. Tu sustižemo drugu grupu (koja je ipak odlučila da se pešice vrati u Lukovsku Banju). Put ka Banji nastavljamo u 15.10 i kod minibusa smo u 15.40.

Dužina staze oko 14 km, visinska razlika u usponu oko 720 m, u silasku oko 870 m.

Ka Beogradu krećemo u 16.20. Pauzu za ručak od 45 minuta pravimo u kafani Kod Đure kraj jezera Ćelije. Put nastavljamo u 18.45.

Na parking ispred železničke stanice Beograd stižemo u 21.50 časova. Za dva dana minibusom pređeno 615 km.

Najnovije galerije:
TA: Susret planinara na Kopaoniku
Datum:2.6.2017. - 4.6.2017.
Planinarstvo
SLOVENIJA: Kamniško-savinjski Alpi (Grintovec, 2558 m)